AUTOBEDEKER®

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Dacia Sandero - Prvý test ! ( auto.server.sk )

Na náš trh Dacia Sandero vstúpila len pred necelými tromi týždňami, no nám sa tento automobil podarilo ukoristiť na redakčný test hneď medzi prvými a auto poriadne poprehánať po našich cestách. Dacia Sandero tak stihla už absolvovať prvé stovky kilometrov po meste, mimo mesta, ako aj na našej obľúbenej ceste na Babu.
Skôr, ako sa vrhneme na detaily, musíme si uvedomiť jednu vec. Dacia Sandero stojí približne 210 000.- korún. Je zhruba o 28 milimetrov dlhšia a rázvor má o 126 milimetrov väčší, ako jedno z najpredávanejších áut tohto segmentu na trhu, nehovoriac o 20 litroch navyše v kufri. Oproti všetkému podobnému na trhu je aj neporovnateľne lacnejšia. Je ale o toľko aj horšia??

Vôbec nie. Nové Sandero je na pohľad omnoho atraktívnejšie, ako predchádzajúce Dacie, to je však iba časť úspechu. Pre niekoho síce veľmi podstatný, no nás zaujíma aj to ostatné. Hodnotenie vzhľadu nechám na vás, nám sa auto zdalo príjemne nenápadné, učelné a vcelku sympatické. Samozrejme najpríťažlivejším bol fakt, že šoférujeme auto za 210 000 korún. Na dosiahnutie takto nízkej ceny novej Dacie je recept jednoduchý. Podvozok vychádza takmer bezo-zmien z Loganu, motory podaroval tradične Renault a ich pôvod by sme mohli vystopovať do dôb dávno minulých, no a interiér je opäť raz skromnejší. Veľmi veľa zmien na ňom nehľadajte. Nový je volant, zopár plastov a niektoré tlačidlá zmenili svoje umiestnenie, inak je všetko po starom. Na tom nie je nič zlé, už interiér v Logane fungoval dobre, chcelo to len farebne doladiť a zaobstarať krajší obal. Akurát tie ovládače okien – na stredovom paneli predné, za ručnou brzdou zadné. Oboje trošku od ruky..a hlavne, vyžaduje si to zvyk..

Naše testovacia vozidlo bolo vybavené slabším benzínovým motorom o objeme 1.4 litra a výkonom 75 koní. Krútiaci moment o sile 112Nm pri 3000 otáčkach nie je ničím výnimočný a ako sme už spomínali, pôvod tohto motora s viacbodovým vstrekovaním nájdeme ešte v Renaultoch z minulého storočia. Agregát prešiel zopár kozmetickými zmenami, no žiadnu revolúciu nečakajte. Napriek tomu sme sa po celý čas nemali na čo sťažovať. Motor s ľahkým (975 kg) automobilom nemal veľa práce a počas celého testu dôstojne a postačujúco plnil svoju funkciu dostupného približovadla. V meste sme jazdili za približne 6.5 litra, na diaľnici aj pri viacnásobnom skúšaní maximálnej rýchlosti (mimochodom, je priam tabuľkovo presná) sme neprekročili hodnotu 8.2 litra.

Malou nevýhodou, ale to opäť môžeme zvaliť na cenu auta, je chýbajúca izolácia. Vek motora najsiľnejšie vnímate práve sluchom a jeho prejav je... no.. nezaujímavý. Nie, neruší a neobťažuje ani a pokiaľ budete jazdiť v rámci optimálnych otáčok, nebudete mať dôvod sa sťažovať. Ak ale budete mať chuť občas navštíviť vyššie otáčky, rýchlo vás táto chuť prejde. Dobre dobre, ja viem – ide o lacné a rodinné auto, zvuk nie až tak je podstatný. Veľmi príjemným spoločníkom bol naopak podvozok. Často som mal pocit, že s motorom žijú v ideálnej symbióze aj napriek nie práve najlepšiemu pocitu od riadiacej páky (mierne gumová). Nástrahy ciest spoločnými silami  zvládajú celkom dobre a vďaka pneumatikám s vysokým profilom budete čiastočne izolovaní aj od veľkých nerovností. Auto sa samozrejme vďaka svojej celkom vysokej svetlej výške samozrejme mierne nakláňa, nie však nepríjemne a zákruty prechádza veľmi vyrovnane. Na diaľnici bolo auto úplne stabilné a správalo sa dobre aj mimo nich. Na počudovanie nebudete na suchu a v zákrutách cítiť ani nedotáčavosť, ani pretáčavosť, jednoducho auto si pôjde svojou cestou. A to je fajn. Bohužiaľ sme nemali čas zistiť, čo s rovnováhou auta spraví plne naložený kufor batožiny, no za celý čas za volantom sme podvozku nemali prakticky čo vytknúť. Samozrejme, pri predbiehaní mimo mesta chýba potrebný výkon motora, no uvidíme, ako si s autom poradí siľnejší motor, či naftové agregáty, ktorých by sme sa mohli dočkať začiatkom budúceho roka.

Sandero, ktoré sme mali k dispozícii bolo aj celkom slušne vybavené. ABS, 4 airbagy – to je síce už v základe, naše Sandero ale malo aj klimatizáciu, palubný počítač a elektrické okná vpredu aj vzadu. Tak sme sa síce už vzdialili od auta za 210 000.-, stále sme ale ostali vo veľmi prijateľnej cenovej hladine.

Nikto nie je ale dokonalý a aj my sme si na aute našli zopár maličkostí, ako chýbajúce centrálne zamykanie (nikdy by som nečakal, ako mi bude chýbať), pískajúce stierače (neviem, či ide iba o náš kus – no pri ich aktivácii stierač pred vodičom rád pískal), či nie práve naj-ideálnejšie sedadlá, no pravda je taká, že väčšina z nich išla jednoducho vyriešiť. Kvalitnejší interiér ani tichší motor si síce nepríkupime, no centrál a  stierače áno. Musíme si však uvedomiť, že zákazníci v tejto cenovej skupine majú od áut iné očakávania. Ak by mne niekto tvrdil pár rokov dozadu, že za túto cenu kúpim podobne jazdiace a priestorov vybavené auto, neveril by som.

Áno, Sandero má ešte určité chyby, no v tejto cenovej hladine nemá takmer konkurencie. Auto dobre vyzerá, má príjemný interiér, príplatková klimatizácia funguje dobre, jazdí obstojne, svojho majiteľa cenovo nezruinuje a navyše je aj akceptovateľne bezpečné. A ak už nič iné – prinúti konkurenciu sa poriadne zamyslieť. Držíme mu teda palce v predajoch a rozhodne sa tešíme aj na ďalšie verzie, ktoré sa nám dúfam zakrátko taktiež dostanú na test.

 
Technické údaje: Dacia Sandero 1.4MPi
 
Motor 4 valec, 8 ventil
Objem (cm3) 1390
Max. výkon (kW/k) v otáčkach 55kW [75] / 5500
Max. krútiaci moment (Nm/min) 112 Nm / 3000
Typ prevodovky Manuálna
Počet prevodových stupňov 5-stupňová manuálna
Kolesá / pneumatiky 165/80/R14
Maximálna rýchlosť, km/h 161
Akcelerácia z 0-100 km/h, s 13
Palivo 95B
Spotreba paliva: mesto / mimo-mesto / kombinovaná (l/100 km) 9,6 / 5,4 / 7,0
CO2 emisie: kombinovaná (g/km) 165
Pohotovostná váha / celková hmotnosť 975 / 1470
Nádrž 50
Batožinový priestor (l) / so sklopenými sedadlami 320
Základná cena vozidla 6990 Eur / 210 580,80.-Sk*
 

 


AB TESTY | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014