AUTOBEDEKER®

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Chevrolet Spark - Junior dospieva

Úspešné vozidlo z kategórie najmenších sa dočkalo svojej generačnej premeny. Kompaktné rozmery s novšími technológiami a celkom novým menom.
Zdroj: Autoaktuál
Matiz sa prvýkrát na trhu objavil v roku 1998 a do dnešných dní sa ich predalo viac ako 1 300 000 kusov vo vyše siedmych desiatkach krajín celého sveta. V samotnej Európe sa ich predalo asi 630 000. Jeho úspešnosť sa odrazila aj v pokračovaní výroby po prevzatí automobilky Daewoo pod krídla koncernu General Motors. Keďže sa v niektorých východoeurópskych a stredoázijských krajinách ešte stále vyrába pôvodná verzia Matizu, rozhodol sa GM na tomto teritóriu predísť nezrovnalostiam a modelu pridelil nové meno Spark. Spark nastupuje do segmentu, ktorý si v roku 2003 pripísal 5 percentný podiel na automobilovom trhu západnej a strednej Európy. V roku 2004 tento segment posilnil na 5,5 %, z čoho patrilo 10 % Matizu, čo ho radilo na druhé miesto za najúspešnejší model segmentu A, Fiat Panda. Tento rastový trend sa evidentne nezastavuje a na jeho vlne by sa mohol zviesť aj nový Spark, ktorý sme mali možnosť bližšie spoznať na jazdnej prezentácii v Taliansku. Na prvý pohľad je Spark dospelejším vozidlom, ktoré už nevyzerá ako malá hračka.

Úspešné vozidlo z kategórie najmenších sa dočkalo svojej generačnej premeny. Kompaktné rozmery s novšími technológiami a celkom novým menom. Ostrejšie línie a pozmenené predné svetlomety ho robia dynamickejším, výrazné zmeny nastali aj v interiéri, veď oproti Matizu je až 80 % dielcov a komponentov úplne nových. Nová palubná doska zaručuje, že všetky dôležité prvky má vodič priamo pred sebou v zornom poli, ostatné prístroje sú umiestnené osobitne uprostred palubnej dosky, kde na ne vidia aj zadní cestujúci. Vyhotovenie ladí s interiérom a v závislosti na farbe čalúnenia a farbe karosérie môžu byť ciferníky podsvietené na modro, zeleno alebo oranžovo.

Najmenší model palety Chevroletu je dlhý 3,5 m, čo ho predurčuje do úlohy idálneho dopravného prostriedku do mesta a na kratšie vzdialenosti. Odviesť deti do škôlky alebo zájsť na nákup do obchodného strediska. Pritom Spark je ešte úspornejší ako jeho predchodca. V ponuke zostali dva benzínové motory: trojvalcový s objemom 796 cm3 a výkonom 38 kW (52 k) a štvorvalcový s objemom 995 cm3 s výkonom 49 kW (66 k). Vďaka technickým vylepšeniam (zníženie strát rozvodového mechanizmu, zníženie hmotnosti a zlepšenie aerodynamiky) sú nové modely hospodárnejšie. Priemerná spotreba osemstovky poklesla z 6,1 l/100 km na 5,2 l/100 km. Spotreba štvorvalca sa znížila 6,4 na 5,6 l/100 km. Vyskúšali sme si litrovú verziu v plnej výbave (v ponuke budú tri výbavové stupne), ktorá obsahovala dokonca manuálnu klimatizáciu, elektrické ovládanie okien a pravého zrkadla a dva airbagy. Treba povedať, že v základnej verzii bude absentovať posilňovač riadenia, bude v nej iba airbag vodiča a aj zvonku bude iná ako na obrázkoch, lebo nárazníky i zrkadlá budú v čiernom plaste.

Veľmi dobré sú sedadlá a priestor na hlavu aj pre 190 cm vysokého redaktora. Päťstupňová manuálna prevodovky (bez alternatívy) má gumený nepresný chod. Ovládanie ľahkého vozidla je ľahké a dostatočne presné, motor sa zobúdza pri otáčkach 2500 za minútu. V prudkých stúpaniach, ktorých sme si v hornatej Umbrii užili dosť, je potrebné predsa len častejšie podraďovať. Na diaľnici sme sa tiež úplne nestratili. Oproti predchodcovi je poznať trochu tvrdšie odpruženie. Na náš trh by sa mal Spark odstať v júni a hoci cena ešte nebola určená, predbežný prísľub tvrdil, že by nemala byť oveľa vyššia ako pri Matizovi.

Bezpečnejšie a ľahšie

Spark poskytuje všetkým pasažierom dobrú ochranu pre prípad nehody. Základom je veľmi tuhá karoséria, ktorá svojim zložením vytvára definované zóny na absorpciu nárazovej energie. Skelet je vytvorený z vysoko pevných ocelí, vďaka ktorým je priestor pre cestujúcich mimoriadne stabilný, ale zároveň je karoséria ľahšia o 10 kg. K zníženiu hmotnosti (a tým aj spotreby) prispelo aj výrazné využitie ľahkých plastov (napríklad v konštrukcii pedálov).

Kompaktné rozmery Dĺžka 3495, šírka 1495, výška 1500 (s lyžinami 1518) a rázvor 2345 mm. Základný objem batožinového priestoru 170 l, po sklopení sedadiel 845 l.

Vyššie výkony, nižšia spotreba Hoci sa priemerná spotreba Sparka znížila oproti Matizu o 0,9 l/100 km, motory majú vyšší výkon o 1, resp. 2 kW.

Rozličné názvy Minivozidlo sa vo svete predáva pod rozličným názvami: v západnej Európe zostáva pri mene Chevrolet Matiz, v strednej a východnej Európe, južnej Amerike a Indonézii sa nazýva Chevrolet Spark. V Mexiku dostal meno Pontic Matiz, v Kórei a vo Vietname zostalo Daewoo Matiz. Zaujímavé a asi najprestížnejšie meno má v Pakistane: Chevrolet Exclusive.

Najčastejšie využitie Podľa prieskumov najazdia vodiči Sparku ročne asi 12 500 kilometrov a využívajú ho najčastejšie na dojazd do zamestnania a na nákupy. Až 66 % vodičov Sparku tvoria ženy.

Optimistické plány predaja

Podľa marketingových špecialistov automoiblky Chevrolet by sa ešte v tomto roku malo predať asi 80 až 90 000 vozidiel Spark novej generácie.

(Tabuľka motorov): Dva benzínové musia stačiť

Chevrolet Spark Dva benzínové musia stačiť
Objem motora 796 cm3/benzín 995 cm3/benzín
Maximálny výkon 38 kW/52 k pri 6000 ot/min 49 kW/66 k pri 5400 ot/min
Krútiaci moment 71,5 Nm pri 4400 ot/min 91 Nm pri 4200 ot/min
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Maximálna rýchlosť 145 km/h 156 km/h
Zrýchlenie (0-100 km/h) 18,2 s 14,1 s
Spotreba 5,2 l/100 km 5,6 l/100 km
Autor: Milan Adámek, foto: Chevrolet

AB TESTY | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014