AUTOBEDEKER®

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Test - Dacia Logan 1.4 MPI ( Automix.sk )

Renault za 260 tisíc? Áno aj nie. Rumunský automobil je totiž síce svojbytným produktom, ale so zreteľnými génmi francúzskeho výrobcu. Logan 1.4 v prostrednom stupni výbavy (55 kW) bol našim spoločníkom v redakčnom teste.

Zástupcovia Renaultu a Dacie podpísali dohodu o spolupráci v roku 1969, o rok neskôr sa začala licenčná výroba, ktorá skončila až v roku 1978. V roku 1991 bola spolupráca obnovená a na konci tisícročia prevzali Francúzi s 51 percentami akcií kontrolu nad automobilkou. Vlastnícky podiel sa postupne zvýšil až na 92,7 percenta.


Nie je ľahké hodnotiť takýto automobil. Na prvý pohľad je zrejmé viditeľné šetrenie, na druhej strane je jasný markantný kvalitatívny nárast oproti predchádzajúcim modelom značky. Na úvod by sme radi mali jasno v jednom: za svoju cenu je toto auto bezkonkurenčné, v pravom zmysle tohto slova. Pokiaľ zákazník hľadá nový lacný automobil, ktorý mu poskytne dostatok miesta pre cestujúcich aj batožinu, s ktorým nebude jazdiť na dlhé cesty, tak toto je tá správna voľba.


Začíname tak trochu konečným zhrnutím, ale pre triezve posúdenie tohto vozidla je to nevyhnutné. Ak človek, ktorý chce lacný model, zľaví z nárokov na komfort a bezpečnosť, dostane priestorný automobil za vskutku výbornú cenu - hlavným tromfom nového Loganu je záruka na 3 roky alebo 100 tisíc kilometrov. Na druhej strane je nutné uznať, že za podobnú cenu zoženiete zhruba trojročné ojazdené vozidlá strednej triedy so sedemdesiatimi tisícmi kilometrov na konte, s omnoho lepšími motormi a neporovnateľne lepšou výbavou.



 

Karoséria - priestorná krabica


Čo sa Loganu uprieť nedá, je priestor. Pre cestujúcich aj batožinu. Vyššia stavba karosérie vytvára dojem vzdušnosti a ani cestujúci vzadu sa nebudú musieť príliš mačkať. Veľkorysá je ponuka v kufri (510 litrov), mierne obmedzenia má trojdverová karoséria - horší prístup, obmedzený nakladací otvor, nedajú sa sklopiť zadné operadlá. Vyložene nebezpečný je mechanizmus veka kufru - nemá aretáciu v otvorenej polohe a ani plynové vzpery, takže keď jeho otváranie rukou nedobrzďujete, kapota sa odrazí a zhupne naspäť - často potom môže stať, že sa narazí s hlavou človeka, ktorý sa už prehrabáva v kufri.

 



Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4247 mm
Šírka 1740 mm
Výška 1525 mm
Rázvor 2630 mm
Priemer zatáčania (vonkajší) 10,5 m
Objem batožinového priestoru 510 l
Pohotovostná hmotnosť 1050 kg
Užitočná hmotnosť 485 kg
Hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 1100/525 kg


Výhrady sme mali k posedu za volantom, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou opierkou (ktorá by nám tiež prišla veľmi vhod) má až najvyšší stupeň výbavy. Problémy nebudú mať asi vzrastom menší vodiči, no človek tak nad 180 centimetrov má na sedadle pocit, akoby sedel "na kozlíku".


Nemôžeme zabudnúť na škandál v súvislosti s nedávnym losím testom Loganu, ktorý vykonal nemecký klub ADAC. Nechajme teraz špekulácie o tom, ako to všetko bolo, malo či nemalo byť - a zastavme sa pri jednej veci pri karosérii. Či sa už testujúcim pracovníkom podarilo auto prevrátiť akýmikoľvek prostriedkami, po kotrmelcoch sa podľa správ ADACu zlomil predný stĺpik na strane vodiča a výrazne tak zmenšil priestor dôležitý na prežitie posádky. To je podľa nášho názoru viac na pováženie než to, či sa auto prevráti, alebo nie. Aj my, keď sme s autom poriadne kľučkovali v rýchlych slalomoch na parkovisku, sme cítili krútenie karosérie.



  Dacia Logan 1.4 MPI Škoda Fabia Sedan 1.4 16V Hyundai Getz 1.1 12V 5dv.
Dĺžka 4247 mm 4232 mm 3825 mm
Šírka 1740 mm 1646 mm 1665 mm
Výška 1525 mm 1449 mm 1490 mm
Rázvor 2630 mm 2462 mm 2455 mm
Batožinový priestor 510 l 438 l 254 l
Výkon 55 kW 55 kW 48,5 kW
Kombinovaná spotreba 6,8 l 6,5 l 5,5 l
Základná cena 259 900 Sk 379 900 Sk 279 900 Sk


 

Interiér - plasty, plasty, plasty


A k tomu tvrdé. Opäť zreteľné šetrenie. Stačilo by použiť plasty mäkčené a tmavé a hneď by vo vnútri vozidla bolo útulnejšie. Prevedenie interiéru totiž vôbec nie je zlé, až na zmieňované horšie posedenie je všetko po ruke (okrem nastavovania sklonu svetlometov - ovládač je hlboko pod ľavým kolenom vodiča) a tam, kde to človek čaká.

 


Panel prístrojov a páčky pod volantom a ich francúzsky pôvod ihneď poznáme a to, že sa volant nedá nastaviť, takisto oželieme. Masívna stredová konzola má dobrý tvar, takže si o ňu vodič pohodlne oprie pravú nohu, horšie je to s rozmiestnením ovládacích prvkov: tlačidlá sťahovania okien by sme radšej videli na výplni dverí , nepraktické je umiestnenie ovládania ventilácie. Otočné ovládače sú úplne dole, takže pri zaradenej trojke a päťke je k nim veľmi obtiažny prístup. Vyložene archaické je prepínanie vnútornej cirkulácie vzduchu hrmotnou pákou. Naopak, oceníme rýchly nábeh kúrenia.


Výhľad z vozidla je dobrý (je nutné rátať s vyššou stavbou zadnej časti s kufrom), zlé sú vonkajšie spätné zrkadlá: ich malá plocha a nahor zdvihnutá poloha ukazujú iba chabý obrázok toho, čo sa deje vzadu. A prechod z pruhu do pruhu? Bez ohliadnutia nebezpečné.


Od roku 2006 bude mať Logan aj vznetový motor.


Testovaný exemplár dostal body navyše za príplatkovú klimatizáciu, stratil bohužiaľ za bezpečnostnú výbavu: jediný čelný airbag pred vodičom a absencia ABS (prečo už dávno tento systém nemajú všetky vozidlá povinne?!), to príliš dôvery nevzbudzuje...



Dacia Logan Logan Ambiente Laureate
1.4 55 kW 259 900 Sk 279 900 Sk 309 900 Sk
1.6 64kW   299 900 Sk 329 900 Sk


 

Motor - ľahká práca


Pod kapotou Loganu môžeme mať buď silnejší 1.6 (64 kW) alebo slabší motor 1.4 (55 kW), ktorý mal práve náš model. Osemventilový motor je prevzatý z Thalie a jeho 75 koní s ľahkým autom príliš práce nemá. Pohonná jednotka bola podľa nás na vozidle jednoznačne to najlepšie. Rada a ochotne sa vytáčala, neprotestovala pri podraďovaní a živo reagovala na pokyny od plynového pedálu.

 



Výbava Logan Ambiente Lauréate
Airbag vodiča x x x
Trojbodové bezp.pásy na všetkých sedadlách x x x
Výškovo nast.opierky hlavy na všetkých sedadlách x x x
Otáčkomer x x x
Imobilizér x x x
Centrálne zamykanie - x x
Tónované sklá - x x
Nárazníky vo farbe karosérie - x x
Recirkulácia vzduchu - x x
Osvetlenie batožinového priestoru - x x
Palubný počítač - - x
Kontrolka zle zavretých dverí - - x
Postupné zhasínanie vnútorného osvetlenia - - x
Výšk.nast.sedadlo vodiča s bedernou opierkou - - x
El.nast.a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá - - x


Horšie to bolo s hlukom, ten do kabíny kvôli slabému tesneniu motorového priestoru prenikal silno. Do rýchlosti okolo 100 km/h bolo všetko v medziach, no vo vyšších rýchlostiach bol problém sa normálne rozprávať s spolucestujúcimi alebo počúvať rádio.


Na to, ako prekvapivo dynamicky sa s autom dalo jazdiť, nie je spotreba paliva závratná - kombinovaných 6,8 litra na sto kilometrov nie je problém dosiahnuť v praxi. Zrýchlenie na stovku za trinásť sekúnd zodpovedá, vyvinúť výrobcom udávanú najvyššiu rýchlosť 162 km/h tak isto nie je problém - iba sa vehementne hlási o slovo pud sebazáchovy.


 

Podvozok a jazda - rozpaky


Súvisí to s jazdnou stabilitou. Od začiatku sa nám model nejavil ako ktovieaká motokára, v zákrutách sa hrnul predkom von v rýchlostiach výrazne nižších, než v akých rovnaké zákruty zvládajú iné, aj generačne staršie malé vozidlá. K tomu pri priamom smere riadenia vykazovalo až neuveriteľnú, niekoľkocentimetrovú vôľu a udržať auto v slalome na parkovisku chcelo už poriadne cvičenie. Jednu z možných príčin sme objavili v pravom prednom kolese, ktoré bolo nahustené asi na polovičný tlak, než malo mať. Po náprave sa jazdné vlastnosti rapídne zlepšily - no stále je potrebné mať na pamäti určenie vozidla, teda lacný výrobok prevažne na krátke cesty.

 


Dacia Logan a tuning - jak to jde k sobě?


Čisté svedomie nemajú ani uzučké 14palcové pneumatiky s rozmermi 165/80, ktorých vysoký profil neprispieval k stabilite. Silnejší motor 1.6 môže byť vybavený pneumatikami 185/65 R15 - neskúšali sme to, ale o rozdieli triedy sme presvedčení.



Jazda  
Zavesenie vpredu McPherson
Zavesenie vzadu v tvare H s torznou priečkou
Pneumatiky 165/80 R14
Pohon predných kolies
Prevodovka päťstupňová manuálna
Najvyššia rýchlosť 162 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,0 s
Spotreba mesto 9,2 l
Spotreba mimo mesta 5,5 l
Spotreba kombinovaná 6,8 l
Objem palivovej nádrže 50 l


Výborne pracovali brzdy, ktoré nevädli ani pri opakovanom použití a s ľahkým autom si bez potiaží poradili. V spojení s motorom dokázali s autom slušne "mykať". Radenie pomerne dlhej páky bolo vcelku presné, iba o niečo viac "gumové", než býva zvykom. Príjemná bola a do ruky dobre padla hlavica radiacej páky.


Kvôli vysokej stavbe karosérie preniká do auta aj aerodynamický hluk, ktorý je v diaľničných rýchlostiach už riadne výrazný. Cestovanie po okresných cestách je bezproblémové, ale na diaľnici, ak nechcete byť brzdou, si príliš bezpečne a isto, a už vôbec nie pohodlne, nepripadáte.


Pozor - všetky výčitky, ktoré sme uviedli, platia pri porovnávaní s akýmsi zažitým štandardom áut súčasnosti. To ale Logan napriek všetkému nie je - a asi ani nechce byť. Takže je nutné prižmúriť obe oči a pozerať sa na túto Daciu inak. Kupcom bude najskôr človek, ktorý chce nové auto so zárukou, s ktorým sa v pohode odvezie pár kilometrov na nákup. Je lacné a ani prevádzka majiteľa finančne nezruinuje.


Takže naše resumé? V porovnaní so súčasníkmi nič moc, ale za tú cenu - bezproblémové nové auto s trojročnou garanciou a francúzskymi génmi.



Plus Mínus
cena výbava
priestorná karoséria jazdné vlastnosti
motor komfort

AB TESTY | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014